6.3 Forsendelse foregår for Købers regning og risiko. Ved manglende skriftlig aftale om forsendelsesmåde bestemmer VH denne.
7. Undersøgelsespligt og reklamation
7.1 Det påhviler Køber at undersøge leverancen straks efter modtagelsen.
7.2 Såfremt Køber vil påberåbe sig, at leverancen er utilstrækkelig eller behæftet med mangler, skal Køber fremsende en meddelelse herom, inklusive angivelse af årsagen til reklamationen, således at denne meddelelse er VH i hænde senest 8 arbejdsdage efter modtagelsen af leverancen.
7.3 VH er ikke forpligtet til at modtage leverancer retur, med mindre dette særskilt er skriftligt aftale mellem parterne.
8. Garanti
8.1 For mangler ved leverancer, som skyldes fejl i konstruktion, fremstilling eller materialer, yder VH en garanti i 12 måneder fra leveringsdato. VH’s garanti omfatter dog kun fejl og mangler, der opstår under forsvarlig benyttelse af leverancerne inden for garantiperioden. VH hæfter således ikke for fejl som følge af forkert benyttelse, installation eller vedligeholdelse. VH hæfter endvidere ikke for fejl og mangler, såfremt der på leverancen er udført reparation af andre end af VH eller af VH godkendte reparatører. VH hæfter aldrig for følger af anvendelse af uoriginale reservedele eller normalt slid og ælde.
8.2 I tilfælde af brug af specielle komponenter vil garantiperioden for disse være den samme, som VH er i stand til at opnå hos sine leverandører. Brugen af specielle komponenter vil fremgå af ordrebekræftelsen.
8.3 Ved berettiget og rettidig reklamation har VH ret til at vælge enten (i) at reparere den fejlbehæftede leverance på det sted, hvor leverancen befinder sig, (ii) at få den fejlbehæftede leverance returneret for reparation, eller (iii) at udskifte den fejlbehæftede leverance. VH får automatisk ejedomsretten til en tilbageleveret leverance, der er ombyttet med en ny. Det samme gør sig gældende for så vidt angår delkomponenter i en leverance, som VH har udskiftet i forbindelse med en reparation.
8.4 Ved returnering til VH af fejlbehæftede leverancer eller dele heraf til reparation under garantien bærer Køber risikoen ved transporten og afholder fragt omkostningerne, med mindre andet er aftalt.
8.5 Såfremt VH har udskiftet en fejlbehæftet leverance, løber garantiperioden for den nye leverance fra tidspunktet for den oprindelige (fejlbehæftede) leverance. Såfremt VH har repareret en leverance og i den forbindelse foretaget udskiftning af delkomponenter, løber garantiperioden for sådanne udskiftede delkomponenter fra tidspunktet for levering af leverancen.
8.6 Ved mangelfuld eller fejlbehæftet leverance er Køber alene berettiget til erstatning for sit tab, jf. punkt 9.1 såfremt VH ikke indenfor en rimelig frist har afhjulpet manglen/fejlen.
9. Ansvarsbegrænsning
9.1 Ansvarsbegrænsning ved mangelfuld eller fejlbehæftet leverance.
9.1.1 Købers erstatningskrav kan maksimalt udgøre købesummen for den mangelfulde/fejlbehæftede leverance, uanset om Købers eventuelle tab måtte overstige et sådant beløb. Denne begrænsning af Købers ret til erstatning gælder dog ikke såfremt manglen/fejlen skyldes VH’s eller VH’s ansattes forsæt eller grove uagtsomhed. Køber kan ikke herudover kræve godtgørelse, erstatning for indirekte tab eller anden kompensation i anledning af manglen/fejlen.
9.2 Ansvarsbegrænsning ved produktansvar
9.2.1 VH er ikke overfor Køber ansvarlig for skade forvoldt af den solgte leverace:
a) på fast ejendom eller løsøre,
b) på produkter, der er fremstillet af Køber,
c) på produkter, hvori indgår produkter, der er fremstillet af Køber, eller
d) på fast ejendom eller løsøre, som produkter omfattet af punkt b) eller c) forårsager (grundet den solgte leverance).
9.2.2 VH er i intet tilfælde ansvarlig for driftstab, avancetab, tabt fortjeneste eller andet indirekte tab.
9.2.3 Såfremt en tredjemand kan vælge at gøre et krav som beskrevet i punkt 9.2.1-9.2.2 gældende mod VH og Køber, og helt eller delvist gennemfører kravet mod VH, skal Køber – i den udstrækning VH overfor tredjemand pålægges ansvar – skadesløs holde VH.